יום הזיכרון לשואה ולגבורה

כז' בניסן תשע"ט 02.05.2019 

בית ספר "עופר" הוא בית ספר לחינוך מיוחד לתלמידים עם אוטיזם בגילאים 12-21. לאורך השנים שמנו לב שאנו מתקשים להעביר לתלמידים את התכנים המילוליים והנרטיביים המלווים חגים ומועדים בכלל וימי זיכרון בפרט מאחר והתלמידים מתקשים להבין ולהתחבר לתכנים המילוליים שמלווים ימים אלו. מתוך רצון לאפשר לתלמידים לחוות אירועים אלה בדרך שלהם, בשנים האחרונות בית הספר אימץ דרך חשיבה אחרת בנושא ציון טקסים ואירועים מיוחדים.
היום, יום השואה, מקלט ביה"ס הוחשך והואר בצורה מינורית והקירות נעטפו בוילונות שחורים. על הקירות נתלו מייצגים ייחודיים – מייצגים המורכבים כוכבים צהובים עשויים מרקמים מחוספסים וקשיחים. על הכוכבים הודבקו קשים, חרוזים, בקבוקי פלסטיק גזורים וסקוצ'ים – חומרים שיצרו תחושה מנוכרת ולא נעימה למגע. כותונת פסים תלויה על גדר תיל ונעליים מיותמות תרמו אף הם לאווירה הכבדה.
ברקע נשמעה מוזיקת רקע עצובה ואחת המורות הקריאה שמות של ילדים שנרצחו בשואה. התלמידים הסתובבו בחדר, עברו ליד נרות הנשמה המאירים ומיששו בידיהם את המייצגים. התלמידים עברו בין המיצגים והניחו פרחי נייר שהכינו מבעוד מועד בפעילות מקדימה בכיתות על שולחן זיכרון מיוחד.
לאחר סיום הפעילות בחדר צפו התלמידים בהצגה קצרה שעסקה בפרפר בודד שהצליח להתחבא מציידי הפרפרים שתפסו את כל חבריו הפרפרים ורצו לתפוס גם אותו. הוא הצליח להימלט ומצא לעצמו פרפר אחר.
התלמידים הוזמנו להצטרף ל"ריקוד הפרפרים" – פעילות התנועתית שהפכה אותם מפרפרים לכודים לפרפרים חופשיים הרוקדים ברחבי החדר.
הפעילות התחושתית עוזרת לנו להנגיש עבור תלמידינו את משמעות היום ומאפשרת להם לחוות את היום דרך מעשים ופעילויות ולאו דווקא דרך המילים.

כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות